• ul. Dworcowa 29, 88-400 Żnin
  • (52) 30 30 350
  • Otwarte: Pon-Pt: 7:30-17:00 | Sob 8:00-13:00

    WARTO PRZECZYTAĆ

    Wsparcie z PROW a wymogi bioasekuracji

    Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych w związku z informacjami wpływającymi z wojewódzkich izb rolniczych od rolników, którzy złożyli zaakceptowane przez ARiMR wnioski (w ramach wsparcia rozwoju małych gospodarstw oraz wsparcia młodych rolników), a w swoich biznesplanach dla wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa założyli prowadzenie lub rozwój produkcji trzody chlewnej zwrócił się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi w poniższej sprawie.

    Samorząd rolniczy przekazał, że obawy rolników wynikają z braku możliwości spełnienia wszystkich wprowadzonych dodatkowych wymagań dla gospodarstw utrzymujących świnie np. oddzielnych pomieszczeń dla trzody i bydła co nie było w biznesplanie. Dotyczy to szczególnie małych gospodarstw, które ze względów na zwiększone koszty bioasekuracji lub braku możliwości przebudowy budynków gospodarczych w celu oddzielenia pomieszczeń dla bydła i świń, będą musiały zaprzestać prowadzenia chowu trzody chlewnej pomimo, że znajdują się po za obszarami objętymi restrykcjami w związku z występowaniem ASF.
     
    Obecne przepisy zobowiązują tych rolników do realizacji biznesplanu oraz prowadzenia gospodarstwa zgodnie ze strukturą produkcji określoną w biznesplanie, pod rygorem zwrotu pozyskanych środków. W tej sytuacji będą zmuszeni do zwrotu pozyskanych środków z PROW.
     
    Z przedstawionych powyżej względów zwrócono się do ministra rolnictwa, wnioskując o podjęcie działań prawnych dla rozwiązania problemu rolników ubiegających się o środki na rozwój gospodarstw, którzy nie mogą zrealizować podjętych i zaakceptowanych zobowiązań w związku z wymogami bioasekuracji, aby nie byli zmuszeni do zwrotu środków z działań PROW.   
     
    W odpowiedzi na wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych w zakresie instrumentów wsparcia „Restrukturyzacja małych gospodarstw" i „Premie dla młodych rolników" PROW 2014-2020, resort rolnictwa poinformował, że rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniające rozporządzenie w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń z dnia 9 lutego 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz, 360) wprowadza dla posiadaczy świń w całym kraju szereg obowiązków, których celem jest ograniczenie ryzyka przeniesienia wirusa ASF do chlewni, m. in. wymóg utrzymywania świń w odrębnych, zamkniętych pomieszczeniach, w których są utrzymywane tylko świnie.
     
    Dostosowanie gospodarstwa utrzymującego świnie do tych wymagań będzie kontrolowane przez organy Inspekcji Weterynaryjnej. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie wymagań weterynaryjnych powiatowy lekarz weterynarii będzie wydawał decyzje administracyjne nakazujące usunięcie uchybień lub będzie nakazywał ubój lub zabicie świń i zakazywał ich utrzymywania w gospodarstwie.
     
    Przekazano zatem, że warunki weterynaryjne dotyczące utrzymywania świń w odrębnych, zamkniętych pomieszczeniach (w których są utrzymywane tylko świnie), mających oddzielne wejścia oraz niemających bezpośredniego przejścia do innych pomieszczeń, w których są utrzymywane inne zwierzęta kopytne, obowiązują na obszarze całego kraju poza obszarami wyznaczonymi od 28 lutego 2018 r. (na obszarach wyznaczonych obowiązywały wcześniej).
     
    Resort rolnictwa poinformował, że celem instrumentu wsparcia „Restrukturyzacja małych gospodarstw" jest restrukturyzacja gospodarstwa polegająca na przeprowadzeniu zmian, w wyniku których nastąpi poprawa konkurencyjności tego gospodarstwa i zwiększenie jego rentowności poprzez wzrost wielkości ekonomicznej. Koncepcja restrukturyzacji gospodarstwa, w tym sposób w jaki realizacja biznesplanu doprowadzi do osiągnięcia wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa do odpowiedniego poziomu, powinna zostać zawarta w biznesplanie (przy uwzględnieniu planowanej struktury produkcji oraz zasobów gospodarstwa). W przypadku gdy restrukturyzacja gospodarstwa będzie uwzględniała produkcję trzody chlewnej, produkcja ta powinna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi warunkami weterynaryjnymi, o których mowa w przywołanym wyżej rozporządzeniu w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń z dnia 9 lutego 2018 r. Taka sama sytuacja wystąpi u beneficjentów "Premii dla młodych rolników".
     
    Jeżeli jednak ww. wymogi bioasekuracyjne nie zostaną spełnione, poinformowano, że beneficjenci „Premii dla młodych rolników” oraz „Restrukturyzacji małych gospodarstw”, którzy założyli rozwój/restrukturyzację swojego gospodarstwa na podstawie produkcji trzody chlewnej i nie spełnią warunków weterynaryjnych, nie będą mogli utrzymywać świń (likwidacja stada).
     
    W odniesieniu do przekazanego postulatu samorządu rolniczego dotyczącego zwolnienia beneficjentów, którzy nie spełnią wymogów bioasekuracyjnych dotyczących utrzymywania trzody chlewnej z zobowiązań podjętych w ramach omawianych instrumentów wsparcia należy resort wskazał, że zgodnie z przepisami rozporządzeń dla omawianych instrumentów wsparcia, beneficjent powinien zrealizować biznesplan w terminie przewidzianym w biznesplanie lecz nie później niż do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, w szczególności prowadzić gospodarstwo zgodnie z przyjętą strukturą produkcji oraz zrealizować zadeklarowane w biznesplanie działania.
     
    W przypadku niespełnienia ww. zobowiązań nakładane są na beneficjenta sankcje polegające na zwrocie całości lub części premii. Jednocześnie wskazano, że zgodnie z przepisami rozporządzeń dla omawianych instrumentów wsparcia beneficjent może wystąpić do dyrektora oddziału regionalnego Agencji z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę założeń biznesplanu w trakcie jego realizacji, w tym wydłużenie okresu jego realizacji. Do ww. wniosku beneficjent dołącza zmieniony biznesplan wraz z podaniem przyczyn uzasadniających planowane zmiany. A zatem, rolnik może zmienić założenia biznesplanu. np. w zakresie inwestycji w środki trwałe, planowanego sposobu osiągnięcia wzrostu wielkości ekonomicznej gospodarstwa.
     
    Dyrektor oddziału regionalnego Agencji wyraża zgodę na zmianę założeń biznesplanu, w tym wydłużenie okresu jego realizacji, jednak nie dłużej niż do dnia upływu 4 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, pod warunkiem spełnienia określonych warunków, w szczególności że zmieniony biznesplan spełnia wymogi określone w rozporządzeniach wykonawczych dla omawianych instrumentów wsparcia, a beneficjentowi przysługiwałaby pomoc na podstawie liczby punktów, które zostałyby przyznane na podstawie zmienionych założeń biznesplanu, jak również zostanie osiągnięty określony wzrost wielkości ekonomicznej gospodarstwa.
     
    Ponadto, w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia  17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej  polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78. (WE) nr 165/94. (WE) nr 2799/98. (WE) nr 814/2000. (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549. z późn. zm.) wymienione zostały przypadki, które mogą zostać uznane jako „siła wyższa" i „nadzwyczajne okoliczności”. Wystąpienie tvch przypadków może zwolnić beneficjenta z realizacji zobowiązań wynikających z przyznanej pomocy. Są to:
    1. śmierć beneficjenta;
    2. długoterminowa niezdolność beneficjenta do wykonywania zawodu;
    3. poważna klęska żywiołowa powodująca duże szkody w gospodarstwie rolnym;
    4. zniszczenie w wyniku wypadku budynków inwentarskich w gospodarstwie rolnym;
    5. choroba epizootyczna lub choroba roślin dotykająca, odpowiednio, cały inwentarz żywy lub uprawy należące do beneficjenta lub cześć tego inwentarza lub upraw;
    6. wywłaszczenie całego łub dużej części gospodarstwa rolnego, jeśli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu złożenia wniosku.
    Ponieważ nie jest to wyczerpujący wykaz możliwych przypadków siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności, organ właściwy w sprawach o przyznanie pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” i „Restrukturyzacja małych gospodarstw” PROW 2014-2020 (dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) podejmuje decyzje dotyczące siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności indywidualnie dla każdego przypadku na podstawie odpowiednich dowodów oraz stosując pojęcie siły wyższej w świetle prawa Unii dotyczącego rolnictwa, w tym orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.
     
    Wskazano przy tym wskazać, że zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności, przypadki siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności zgłasza się na piśmie właściwemu organowi wraz z odpowiednimi dowodami wymaganymi przez właściwy organ, w ciągu piętnastu dni roboczych od dnia, w którym beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać tej czynności.
     
    źródło: Gospodarz.pl/KRIR foto: Schulz
     

    Oddziały

    BARCIN
    ul. Kasztanowa 4
    tel. (52) 38 33 641
    tel. kom.: 511 457 109

    ŚRODKI OCHRONY ROŚLIN / ŻNIN
    ul. Dworcowa 25
    tel. kom.: 694 383 177
    tel. kom.: 668 319 615

    SĘPÓLNO KRAJEŃSKIE
    ul. Kościuszki 15
    tel. kom.: 601 900 523
    tel. kom.: 798 806 219

    Oddziały

    FLANTROWO 2
    tel. kom.: 783 296 780
    tel. kom.: 798 806 234

    WAŁCZ
    ul. Bydgoska 74
    tel. (67) 387 18 80
    tel. kom.: 607 528 379

    HUTA
    ul. Poznańska 15
    64-708 Huta
    tel. kom.: 572 352 722

    Uwaga! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

    Zrozumiałem
    © 2024 INTER-VAX sp. z o.o. All Rights Reserved.

    INTER-VAX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Żninie, ul. Dworcowa 29, 88-400 Żnin, REGON: 091276553, NIP: 5621004712, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bydgoszczy XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000962013. Kapitał zakładowy: 1 616 000 zł

    Podane na stronie internetowej ceny mogą ulec zmianie i nie są oferta handlowa w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego.

    Polityka prywatności | Polityka cookies